Greenwashing er for alvor blevet sat på dagsordenen med forbrugerombudsmandens krav om, “at virksomheder, der fremhæver sig selv eller deres varer som særligt etisk korrekte eller miljøvenlige, skal kunne dokumentere, at virksomheden overholder kravene til at bruge udsagnene”. (Kilde: Forbrugerombudsmanden – Etiske og miljømæssige udtryk i markedsføringen).
IBM Institute har i 2020 lavet en undersøgelse i 28 lande, som bekræfter udviklingen. Næsten 80 % angiver, at bæredygtighed er vigtigt for dem. De ønsker mere detaljeret viden om produktet end tidligere, og efterspørger detaljer om produktet, indholdsstoffer, hvordan produktet fremstilles eller forarbejdes samt hvordan det leveres. For hele 73 % er sporbarheden vigtig, og 70 % ønsker dokumentation, bl.a. gennem troværdige certifikater. (Kilde: IBM Institute 2020)
På denne masterclass bliver du klogere på, hvordan KLS PurePrint med udgangspunkt i greenwashing-dagsordenen, strategisk har skabt nye forretningsorienterede muligheder.
Vi tager afsæt i en case, hvor KLS Pureprint sammen med den danske tech- og blockchain virksomhed Upchannel, med støtte fra SMV: Food Innovation, udviklet blockchain løsningen EcoTag, som gør det muligt at kommunikere og dokumentere bæredygtighedsinitiativer interaktivt via emballagen.